Vekstfaktor over tid
Info til lærer
Her bruker vi prosentregning med programmering som verktøy. Bakgrunnen for opplegget er eksamen 1P som inneholdt bruk av programmering i prosentregning. Opplegget dekker en del programmering og kan fint deles opp i mindre deler. Kan også brukes som trening til eksamen eller lignende. Opplegget inneholder en del teori som med fordel kan gjennomgås på en annen måte. Har det likevel med for å kunne forklare koden. Oppgavene har et fokus på å diskutere matematikk. Avslutningsvis har vi lagt ved en eksamensoppgave som dekker dette temaet.
Kompetansemål i 1P
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke prosent, prosentpoeng, promille og vekstfaktor i utrekningar og presentere og grunngi løysingar
Repetisjon av vekstfaktor over flere perioder
For å kunne regne med prosent, renter, og verdier over tid trenger vi vekstfaktor. Vekstfaktor består av to ukjente:
- som er prosent endring
- som er antall perioder endringer skjer over
Vi trenger å vite to ting om og .
-
Vi må sjekke om øker fremover i tid. Det vil si, vil beløpet vi undersøker øke eller minke ettersom tiden går. Hvis det øker bruker vi "" i vekstfaktoren, hvis det minker bruker vi "". Viktig her at prosenten ikke endres, kun fortegnet.
-
Vi må sjekke er om vi skal regne forover eller bakover i tid. Ikke overraskende bruker vi "" for forover i tid, og "" for bakover i tid. Vi kan da sette opp følgende tabell:
Øker forover i tid <br> (som penger i banken) | Minker forover i tid <br> (som verdien til en bil) | |
---|---|---|
Fremtid |
|
| | Fortid |
|
|
Eksempel:
a) Per har en rente i banken på 3,8 % per år. Hva blir uttrykket for vekstfaktoren for 5 år?
Beløpet vil øke, dermed positiv . Vi regner forover i tid, dermed positiv .
b) Kari har kjøpt en bil som taper seg i verdi med 7 % per år. Hva blir uttrykket for vekstfaktoren for 8 år?
Verdien vil avta, dermed negativ . Vi regner forover i tid, dermed positiv .
c) Kari kjøpte bilen brukt og øsnker å finne vekstfaktoruttrykket som gir bilens verdi for 6 år siden.
Beløpet avtar forover i tid, dermed negativ . Vi regner bakover i tid, dermed negativ .
Oppgave 1
Merk at en ikke uvanlig feil i c) er å tenke at verdien øker bakover i tid og dermed kan vi bare sette både og til positive verdier. Diskuter med gruppen hvorfor dette ikke blir korrekt.
</div>Bruke vekstfaktor i utregning
For å regne med verdier bruker vi uttrykket:
Oppgave 2
I uttrykket over bruker vi "Ny verdi" og "Gammel verdi".
a) Er "Ny verdi" alltid en ny verdi? Kan dere finne et tilfelle der det er litt rart å kalle det for "Ny verdi"?
<br>b) Hvis vi skal lage et program som finner "Ny verdi", hva trenger vi å vite? Hvilke variabeler trenger vi å gi programmet.
<br>c) Per setter inn 10 000 kr i banken til 3,8 % rente i 5 år. Fyll inn starten på et program som regner ut dette ved å sette inn variabler. Bruk kodeboksen under.
</div># Løs oppgave 2c her
p = ???
n = ???
??? = ???
# Løsningsforlag til oppgave 2c
p = 3.8
n = 5
gammel_verdi = 10000
Oppgave 3
Utvid programmet over til å regne ut den nye verdien Per har i banken etter 5 år og skrive ut svaret på en fornuftig måte. Bruk kodeboksen under.
</div># Løs oppgave 3 her
p = 3.8
n = 5
gammel_verdi = 10000
ny_verdi = ???
print(???)
Et flytskjema som viser programmet i oppgave 3 er vist under.
[2]:
# Løsningsforlag til oppgave 3
p = 3.8
n = 5
gammel_verdi = 10000
ny_verdi = gammel_verdi * (1 + p/100)**n
print("Med en rente på", p, "% over", n, "år har Per", round(ny_verdi, 2), "kroner i banken.")
Med en rente på 3.8 % over 5 år har Per 12049.99 kroner i banken.
Info til lærer
I løsningsforslaget bruker vi round()
-kommandoen. Dette kan godt snakkes kort om siden uten round()
blir svaret gitt med veldig mange desimaler. Erfaringsmessig er round()
-kommandoen ok siden elevene umiddelbart ser hva den gjør.
Når blir utregningen vanskelig?
Per ønsker å spare ved å sette penger i banken. Han vil gjerne få råd til å kjøpe en ny sykkel som koster 10 000 kroner. Per setter 5 000 kroner i banken til en rente på 2,8 % og lurer på hvor lange han må vente før han får doblet innskuddet.
Dette er et problem som vi ikke kan løse direkte ved regning siden vi får følgende uttrykk:
som vi ikke har lært noen direkte måte å løse på. Det vi derimot kan gjøre er å la et program finne ut av det for oss.
Oppgave 4
Hvordan ville dere løst denne oppgaven uten programmering? Diskuter med gruppen og regn dere frem til tilnærmet hvor mange år det tar før beløpet er doblet.
</div>Info til lærer
Her vil de aller fleste bruke prøv og feil, og starte med , , osv. Dette er bra for det er det vi kommer til å la programmet gjøre også. Man har da muligheten til å si at det er veldig lite effektivt å prøve seg frem på en slik måte siden vi regner mye saktere enn en maskin.
Oppgave 5
Tenk at dere skulle lage en forklaring til en medelev slik at eleven kunne gjort utregningen dere gjorde i oppgave 4.
a) Hvilke tall/variabler trenger eleven å vite?
<br>b) Hvilken utregning skal elevene gjøre?
<br>c) Når skal elevene stoppe utregningene sine?
</div>Info til lærer
Her er tanken at de lager programmet bare for en medelev. Dette skal nå oversettes til kode. Erfaringsmeesig gjør dette at koden blir litt enklere å skjønne for noen.
Oppgave 6
Lag et program som gjør det dere beskrev i oppgave 5. Bruk kodeboksen under der vi har startet på en slik kode og fyll ut alle steder med ???
.
# Gjør oppgave 6 her
p = 2.8
verdi = 5000
slutt_verdi = 10000
aar = 0
while ??? <= ???:
verdi = verdi * (1 + ???/100)
aar = aar + 1
print("Etter", ???, "år er har vi", ???, "penger i banken og har råd til ny sykkel.")
Hvis oppgave 6 er vanskelig kan dere se på flytskjemaet under som viser hvordan koden skal fungere. Skjemaet til venstre er generelt for denne typen oppgaver, og skjemaet til høyre er for tallene i oppgave 6.
[6]:
# Løsningsforslag til oppgave 6
p = 2.8
verdi = 5000
slutt_verdi = 10000
aar = 0
while verdi < slutt_verdi:
verdi = verdi * (1 + p/100)
aar = aar + 1
print("Etter", aar, "år er har vi", round(verdi, 2), "kroner i banken og har råd til ny sykkel.")
Etter 26 år er har vi 10251.58 kroner i banken og har råd til ny sykkel.
Oppgave 7
Følgende oppgave ble gitt på eksamen vår 2022 i 1P. Bruk det du har lært over til å svare på oppgaven